Згідно із соціологічними опитуваннями більшість школярів не вважає похвальними такі якості, як незалежність, рішучість, прагнення досягати своєї мети, не зважаючи ні на що, ощадливість та розважливість. За цими ж дослідженнями молодші підлітки вважають слухняність гарною рисою особистості. Це не дивно – такий стереотип нав’язує школа і, за інерцією, батьки та бабусі з дідусями.
Як це впливає на майбутню кар’єру підлітка? Дуже негативно! Адже він прийде в компанію з певними навичками: суперечити керівництву не можна, пропонувати оригінальне рішення проблеми – небезпечно, вимагати підвищення зарплати – непристойно, наполегливо пропонувати товар – соромно. Для такої молодої людини головне – відповідально виконувати те, що їй доручено. Але з таких людей не виростають ні видатні співробітники, ані підприємці, які готові до інновацій.
По-іншому все відбувається у розвинених країнах. Там дітей з молодших класів навчають підприємництву. В тому числі і тому близько 70% випускників американських університетів планують в майбутньому заснувати свій власний бізнес, а 40% мріють про те, щоб винайти щось, що кардинально змінить світ.
У багатьох приватних школах США вже з першого класу дітей вчать бізнесу одночасно із загальноосвітніми предметами. У дитини виховується відчуття господаря, відповідальність за власні вчинки і життя своїх близьких. Адже головне завдання підприємця – це приймати рішення і нести відповідальність за їх наслідки. Ключ до успіху у власному проекті – це не слухняність і не дотримання правил, а саме відповідальність і готовність до ризику.
Так, наприклад, в Штатах існує традиція влаштовувати для школярів своєрідне випробування, яке називається "День лимонаду". Кожен школяр готує власний бізнес-план із запуску точки продажу напою: визначає рецептуру продукту, собівартість, націнку, величину необхідних інвестицій, стратегію реклами тощо. Гроші на проект отримує у інвесторів – батьків, яких повинен переконати у вигідності проекту. Таку подію практично неможливо уявити в нашій країні – адже ми звикли оберігати своїх дітей від найменшої відповідальності і ризику. Американці ж впевнені, що навичка бізнес-планування і вміння розрахувати вкладення, - це значне зниження ризиків під час будівництва успішного бізнесу. Вони впевнені, що чим раніше молода людина починає набувати таких навичок, особливо в ігровій формі, зі своїми приятелями і за доброзичливою допомогою дорослих, тим більше підготовленою до успішної підприємницької діяльності вона виросте.